هل الانسان مسير ام مخير؟

دايما ببالي هالسؤال احنا مسيرين ولا مخيرين؟ انا رايي مسيرين لانو ربنا كاتبلنا كل شي ف احنا بنعمل بالي كتبه ربنا ومش مخيرين ب انو نعمل او منعملش.. ف ع كدا احنا نبقى مسيرين.. صح؟!

بس فيه امور بحس احنا مخيرين فيها مثلا انو نختار مستقبلنا يعني ايش التخصص الي ادرسه بالجامعة او مدرسش / او نختار انو اتحجب او لا / او نختار اذا كان هاد الشب مناسب الي ك زوج مستقبلي او لا / او اقل الامور مثلا بالمطعم اختار اي مطعم اروحه ع كدا فيه خيارات يعني احنا كدا مخيرين بس مع هاد كله برضو مكتوب شو حختار ف انا بمشي ع الي ربنا كتبلي اياه ف كدا صرنا مسيرين مع انو انا اخترت كذا يعني مسيرة مع خيارات بس برضو كدا كدا احنا مسيرين لانو شو مكتوب رح نعمل فيه.. صح؟!

انا مش عارفة بالزبط احنا ايش مخيرين ولا مسيرين؟ ممكن اجابة وامثلة ع الشي

سؤال من دانا محمد

تم النشر الأحد، ٢١ أبريل ٢٠٢٤

4 إجابة

تحضرني إجابه جميله للشيخ الشعراوي رحمه الله قال فيها إن الأحداث تنقسم الي ثلاث وهي واقعه علي الإنسان:مثل الرياح والامطار والعواصف والصواعق وغيره وهذه الإنسان غير مخير فيها واقعه في الإنسان:مثل نبض القلب والتنفس وعمل كافه وظائف الأعضاء وهذه أيضاً الانسان مسير فيها واقعه من الإنسان:وهذه جلبتي عليها انتي امثله اما عن أننا نختار ما كتب لنا فإذاً نحن مسيرين وليس مخيرين دعني اشرح الامر تخيلي لو انكي اعطيتي الي ابنك بعض المال وانت تعرفي أن ابنك سيذهب الي متجر وتعرفين أنه يحب المشروبات الغازيه مثالاً وأنه سيشتريها فهذا علمك بإبنك فما بالك بعلم خالقك وخالق الزمان والمكان بك

تم النشر الاثنين، ٢٢ أبريل ٢٠٢٤


في حاجات احنا مخيرين فيها وحاجات مسيرين فيها... مثلا الاب والام والبيئه وكمان نوعك ذكر اوانثي دا مش اختيارك دا انتي مسيره فيه إنما زي ما ذكرتي (اختيار الزوج واختيار التخصص، هتاكلي اي انهارده، هتعملي الذنب الفلاني ولا لاء) دا اختيار انتي مش مسيره فيه بس الفرق ان ربنا هو الي صنعك فعارفك بتفكري ازاي هتعملي اي بناءً عن علم سابق بيكي مثال... (المدرس الي عنده طالب شاطر وطول السنه بيجاوب صح وطالب تاني فاشل الي طول السنه بيلعب ف المعلم دا بناءً عن علمه السابق بأن الطالب الشاطر هو الي هيتجح في اختبارات اخر السنه وبعكس الطالب الفاشل مش هينجح في اختبارات نهايه السنه ولله المثل الأعلى) وهكذا فهمتيني!!

تم النشر الاثنين، ٢٢ أبريل ٢٠٢٤


طيب بصي يا دانا هو الموضوع مش وجهات نظر ولكن هي دي الحقيقه اللي احنا عايشين فيها كل شيء احنا مخيرين فيه رغم ان زي ما ربنا قال كده رفعت الاقلام وجفت الصحف يعني قبل ما الحياه تبدا اصلا احنا نبدا حياتنا على الارض سيدنا ادم يكون موجود على الارض وتبدا الحياه والناس ليتكاثر وكل ده الملايكه كانت قاعده بتكتب كل الاقدار اللي كانت هتحصل تمام تكتبها بناء على ايه بناء على ان دي القدره الالهيه ان رغم ان احنا هنختار لكن ربنا عارف اختياراتنا هتكون ايه؟ احنا مخيرين احنا معنا الاختيار ونقدر نختار ولذلك هنحاسب.

تم النشر الأحد، ٢١ أبريل ٢٠٢٤


السلام عليكم انا علي حسب علمي وخبرتي ان الانسان مخير لان كل حاجه في الحياه احنا اللي بنختارها اما بالنسبة ان كل شئ مكتوب فدا كلام صحيح لاكن ان الله يعلم غيب السموات والأرض هو أيضا يعلم ما في الصدور وهوا عارف انتي لو خيروكي ما بين حاجتين هو يعلم انتي هتختاري اي فهو كاتب وهوا يعلم مافي الصدور

تم النشر الأحد، ٢١ أبريل ٢٠٢٤

2 تعليق

بصي ربنا قبل ما يخلقنا كاتب كل حاجه عن كل واحده من اقل الأشياء لأعظمها لكن ربنا وضع قدام كل واحد فينا الطريق الصح والطّريق الخطأ وقالنا اختارو فلو احنا اختارنا الطريق الصح قبل احنا ما نختار دا مكتوب عند ربنا لذا احنا فيه الدنيا مخيرين ربنا مخيرين بين كل شيء لكن قبل احنا ما بنختتار الشئ دا بيكون مكتوب عند ربنا لذا احنا لسنا بمسيرين ولا مخيرين لان ربنا مخيرنا في كل شيء وفي نفس ذات الشئ مكت ب قببل احنا ما نختارو.

تم النشر الاثنين، ٢٢ أبريل ٢٠٢٤


احنا في الحياة مسيرين زي ما في رايك ولكن في حجات زي ما انتي قولتي بنختار فيها علشان تساعدنا على حياة افضل يعني ربنا وضعلنا حرية الاختيار فيها علشان دي هتكون حياتنا من حقنا اننا نختار اللي هيخليها افضل او من راينا انو هيخليها افضل ولكن احنا ف الحياة عموما طبعا مسيرين وفق ما ربنا كاتبو لينا

تم النشر الاثنين، ٢٢ أبريل ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك