كيف ابحث عن عمل كمسوق رقمي في شركات الأدوية؟

ازاي الاقي شغل كمسوق رقمي او market research في شركات الادوية وايه شركات الادوية في مصر اللي بتطلب مسوق رقمي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤

3 إجابة

بناء سيرة ذاتية احترافية وبسيطة، لا يتجاوز طولها صفحة واحدة ما دام الخبرة لم تتجاوز 10 سنوات، ودا مهم جدًا عشان تعدي الفحص الأولي. الاهتمام بحساب linked in وبناء شبكة مع العاملين بالفعل في نفس الوظيفة بشركات الأدوية. متابعة صفحات الشركات المتوسعة ونسبة استحواذها في السوق كبيرة مثل: شركة أفيروس فارما شركة اليكسير فارما شركة انسباير فارما الاهتمام بكتابة cover Letter مناسب ومختصر.

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


السلام عليكم بصي يعني انا هقول لك انك لو قدرتي تعرفي حد يكون بيشتغل في شركه ادويه ده هيبقى اقصر الطرق يعني سواء بقى ميديكال او اتش ار في جوه جوه الشركه فهو يقدر على طول يقول لك لو في فيرا بالبوزيشن يعني لكن لو هتتابعي اونلاين وتقدمي على وظائف فانت تقدري تستخدمي لينكد وتتابعي بتاعت الصفحات يعني شركات الادويه يعني باسم شركه الادويه كده ادخلي اعملي سيرش شوفي الفيديو بتاعتهم على لينكد ان علشان تتابعي الوظائف اللي هم بينزلوها اللي لها علاقه بالبوشن اللي انت بتدوري عليه. كمان شوفي الاتش ار اللي بيشتغل في الشركه دي او الناس اللي هم كونكشنز. تقدري تعملي معهم كونكت ويكونوا بيشتغلوا برده في شركات الادويه دول برضه تعملي معهم كونكشن وتتابعيه وتعملي لهم فولو على لينكد وتشوفي اذا عملوا. اي بوستنج لافالب البوزيشن يعني زائد انك تعملي انتراكت بقى مع الناس اللي هي بتنزل النوع ده من الوظائف وتدخلي تعملي كومنت وكده ده يعني يفرق جدا على لينكد. كمان تابعي على موقع موظف يعني ده من من المواقع يعني والشركات بتعتمد عليه كتير جدا في النهايه تعمل بشكل بروفيشنال ادخلي على موقع موظف برضو واعمليه سيرش على اسماء شركات الادويه وابدئي شوفي كل شويه هم بينزلوا وظائف في النوعيه دي ولا لا ربنا يوفقك ان شاء الله.

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


طيب، خلينا نبدأ خطوة خطوة. أول حاجة لازم تعملها عشان تلاقي شغل كمسوق رقمي في شركات الأدوية هي تحضير سيرة ذاتية قوية وتكون مخصصة للمجال ده. يعني تتكلم فيها عن أي خبرة عندك في التسويق الرقمي أو أبحاث السوق وتبرز أهم المهارات اللي بتملكها. ثانياً، اهتم ببناء ملفك على لينكدإن LinkedIn وحاول تتواصل مع الناس اللي شغالين في المجال ده. ممكن تدور على شركات الأدوية وتشوف مين المسئولين عن التوظيف وتبدأ تتواصل معاهم وتعرض عليهم شغلك. ثالثاً، تابع مواقع التوظيف زي Wuzzuf، Jobzella، وLinkedIn، وشوف الإعلانات الخاصة بالتسويق الرقمي في شركات الأدوية. وبالنسبة للشركات المعروفة في مصر اللي ممكن تطلب مسوقين رقميين، عندك شركات زي: فاركو (Pharco) فارما اوفرسيز (PharmaOverseas) ايفا فارما (Eva Pharma) ابيكو (Eipico) دور على مواقعهم الرسمية وشيك على قسم الوظائف المتاحة عندهم. كمان ما تنساش تتابع الأخبار وتحديثات الشركات دي عشان تكون عارف إيه المطلوبة في السوق حالياً. وأي سؤال تاني، أنا موجودة يساعدك، ولا تنسى تحيي الطرق وتكون فعال!

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك