كيف اساعد أمي في كل هذه المتاعب الصحية لديها؟

امي تعبانه جدا عندها كل حاجه بتوجعها محتارين نكشف فين والا فين ركبها واسفل الظهر بيوجعوها جداا ومش بتقدر تمشي منهم وتعاني ايضا من الامساك المزمن وتعاني من السكر ولديها الم شديد ف الجمب اليمين

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

الف سلامة على والدة حضرتك وربّ يطمنك عليها ان شاء الله ممكن تتوجهي لدكتور امراض باطنة وهو هيحدد هيا مفروض تتوجه لطبيب تخصصه اي ي بالظبط.

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤


يا قلبي، أنا آسفة جدًا على حالتها. أول شيء لازم تروحي للدكتور العائلة أو طبيب متخصص في الأمراض الداخلية. ممكن يحتاجوا يعملوا فحوصات شاملة ليشوفوا السبب الحقيقي للألم. بالنسبة لألم الركب وأسفل الظهر، ممكن يكون عندها التهاب أو مشكلة في المفاصل. وبالنسبة للإمساك، مفيد إنها تشرب مية كتير وتزود الألياف في أكلها زي الخضار والفواكه. لو استمرت المشكلة، ممكن تحتاج استشارة طبيب مختص في الجهاز الهضمي. والسكر لازم تتابع قياسه باستمرا، وتحاول تاكل وجبات صحية وتتجنب السكريات البسيطة. أهم شيء هو إنها تلقي الرعاية الطبية المناسبة، وإنتي كمان كوني جنبها وساعديها في تمنحها الدعم النفسي والجسدي. لو عندك أي استفسارات تانية، أنا هنا! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

2 تعليق

ربنا يطمنكو عليها

تم النشر الاثنين، ٢ سبتمبر ٢٠٢٤


ربنا يشفيها ويعافيها ويطمنكوا عليها

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك