ازاي اتعود اسيطر على افكاري..اى تمارين ممكن اعملها؟

انا بفكر كتير جدا وده بيأثر جدا عليا

يعني لما يحصل موقف بفكر كان المفروض اقول وايه اللي المفروض مكنتش اقوله

كان المفروض اعمل كذا ومعملش كذا

وبلوم نفسي كتير جدا على كل حاجه

والموضوع ده بيخليني دايما في توتر وضربات قلبي سريعة ومش قادرة اعمل حاجه وحاسة ان معنديش طاقة ده غير الارق

اعمل ايه عشان اخرج برا الافكار دي

وازاي اخليها متسيطرش عليا

ولو في تمارين او حاجه ممكن اعملها ايه هي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣

3 إجابة

أختي العزيزة، أنا أفهم ما تمرين به. التفكير المفرط وتحليل كل شيء بشكل مبالغ فيه يمكن أن يسبب التوتر والقلق. لكن لا تقلقي، هناك طرق للتعامل مع هذه الأفكار: - حاولي التركيز على اللحظة الحالية وما تقومين به الآن بدلاً من التفكير في الماضي. قومي بتمارين التنفس العميق أو اليوغا للمساعدة على ذلك. -لا تحاولي مقاومة الأفكار السلبية، ولكن اتركيها تمرّ وركّزي على شيء آخر. - خصصي وقتًا محددًا كل يوم للتفكير والتحليل، ثم أغلقي باب التفكير خارج هذا الوقت. -اكتبي أفكارك ومخاوفك في مذكرة يومية. هذا يساعد على تنظيم الأفكار والتخلص من شحنتها السلبية. - ركّزي على حل المشكلات بدلاً من التفكير فيها بشكل مستمرّ. اسألي نفسك: ماذا يمكنني عمله الآن لتحسين الوضع؟ -خصصي وقتًا للاسترخاء والاستمتاع بالأنشطة التي تحبينها كل يوم. أتمنى أن تساعدك هذه النصائح. تذكّري أن التغيير يحتاج وقتًا وممارسة. كوني متفائلة ولا تستسلمي!

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣


اولا :التفكير الكتير وخصوصا الاسئلة كل ما هتسيبى الاسئلة بدون اجابات هتفضل تهاجمك ثانيا انا شايفة المشكلة هنا مش تفكير قد ما هى مشكلة عدم ثقة ولوم بشكل زيادة لنفسك ليه عملت وكنت المفروض ولو حصل ( كلها افتراضات انك تقدرى تغيرى اللى فات وده مش حقيقى ) فحرفيا انتى بتحرقى بنزين وانتى موقفه العربية بدلى كل ده بحاجة تانية افضل بكتير ....قولى ...انا ممكن اعمل ايه اتجنب تكرار الاحساس او الموقف الوحش ؟ ....ده تفكير يخليكى تتقدمى لقدام عشاتن تجهزى نفسك لشكل افضل من المواقف والاحاسييس وحتى لة زعلتى حد او زعلتى من نفسك بسبب الموقف ...اسألى نفسك ( اعمل ايه دلوقتى عشان اصلح ده او اصالح نفسي او اصالح الشخص ؟) ده بردوا هيوديكى انك تلاقى افكار مفيهاش ضغط بالعكس فيها حلول .

تم النشر الأحد، ١٣ أغسطس ٢٠٢٣


فيه تمارين ممكن تساعدك وهي تمارين التنفس، والاسترخاء .. ولكن هل ده طبيعة شخصيتك، ولا الامر ده مستجد عليكي؟ وليه بتجلدي نفسك على حاجه فاتت، مع انها خلاص مبقتش معانا وبقت في الماضي؟

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣

4 تعليق

لا بصي انا بعمل كده بنزل أعقد ف اى مكان اى مكان كافيه قهوة حديقة في الشارع احضر الكتاب بتاعي السماعات بتعتي اروح اقعد واول ما افتح الكتاب انا حرفيا بنسا كل حاجه بنسا انا مين اصلا بسغل موسيقي هادئه واقعد اقراء وكل ساعه قراءه اسيب الكتاب عشر دقايق بس وارجع اكمل تاني لحد بجد لما بحس براحه نفسي واحس اني مستعد ارجع اتعامل تاني معا الناس جربي وصدقيني هتفرق معاكي ف الاول بس هتحسي بي شويه زهق صغيرين لكن بالاستمرار هتستمتعي جدا بالوقت

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣


انا بحب القراءة جدا لكن في الاوقات اللي زي دي مش بعرف اعمل اي حاجه

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣


افتكر ان""لو"" تفتح عمل الشيطان

تم النشر الأربعاء، ١٦ أغسطس ٢٠٢٣


ف الغالب دا بيندرج تحت التفكير المفرط ودا سعات بيكون عادي لان ف مواقف تحتاج اننا نراجع نفسنا فيها كويس وفي حجات لا بصي حاولي تشغلي نفسك غي القراءه

تم النشر السبت، ١٢ أغسطس ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك